Projekt zajęć filozoficznych w VI LO na ten rok szkolny

Oto, co i jak będziemy robić na lekcjach filozofii w tym roku szkolnym. Wszystko zawarte w prezentacji, którą (w postaci PDFa) można ściągnąć i przestudiować. A skrót najważniejszych rzeczy można przeczytać od razu:

I. Zajęcia łączą tematy filozoficzne z tematami kreatywnymi i z grą w planszówkę o nazwie Sednokrąg. Do tego wszystkiego, tam, gdzie jest to uzasadnione i przydatne, zostają wplecione elementy nauk poznawczych.

II. Tematy filozoficzne będą obejmowały najważniejsze koncepcje filozoficzne, dobrane według następujących kryteriów:

  1. Ich znaczenie w historii filozofii,
  2. Ich aktualność w XXI w.,
  3. Ich związek z odkryciami współczesnych nauk (w szczególności logiki, kognitywisyki, ewolucjonizmu),
  4. Ich związek z procesami umysłowymi uczestniczącymi w działaniach twórczych (patrz dalej),

Każdą z nich omówimy:

a) starając się zbudować jej prostą, obrazową konceptualizację
b) w kontekście obejmującym inne dziedziny poza filozofią

III. Tematy kreatywne będą omówieniem najważniejszych operacji umysłowych biorących udział w procesie twórczym. Są to:

  1. abstrahowanie,
  2. dokonywanie skojarzeń,
  3. rozumowanie dedukcyjne,
  4. rozumowanie indukcyjne,
  5. myślenie metaforyczne,
  6. dokonywanie transformacji na obiektach lub ich reprezentacjach

Każdą z nich omówimy i będziemy ćwiczyć:

a) w kontekście wybranych koncepcji filozoficznych
b) z wykorzystaniem gry

Na potrzeby naszych zajęć przyjmujemy następującą definicję kreatywności:

Kreatywność to proces prowadzący od pomysłowości do realizacji pomysłów, którego efekty są wartościowe i oryginalne.

IV. Elementy kognitywistyki będą obejmowały zagadnienia na różne sposoby związane z pozostałymi częściami zajęć: tematami filozoficznymi, tematami kreatywnymi i grą:

  1. nowe wyjaśnienia problemów poznawczych, którymi tradycyjnie zajmowała się filozofia,
  2. opis procesów poznawczych pozwalających budować konceptualizacje problemów filozoficznych,
  3. analiza procesów umysłowych uruchamianych podczas gry w Sednokrąg

V. Gra w Sednokrąg:

  • Rozwija kreatywne i abstrakcyjne myślenie
  • Kształci myślenie obrazami
  • Ćwiczy posługiwanie się metaforą i rozumowanie przez analogię
  • Uczy bardziej świadomie wykorzystywać nieświadome mechanizmy umysłu
  • Pozwala lepiej rozumieć poszczególne zagadnienia i pojęcia
  • oraz lepiej je zapamiętywać
  • Ułatwia odnajdywanie wcześniej nieznanych połączeń między dziedzinami
  • Uzmysławia, na czym polega wartość uczenia się "niepotrzebnych" rzeczy

VI. Najważniejsze książki, z których będę korzystał przygotowując zajęcia:

  • Edward Nęcka "Trening twórczości" i "Psychologia twórczości"
  • Grzegorz Trela "Metafory filozoficzne"
  • Zoltan Kövecses "Język, umysł, kultura"
  • Ronald Langacker "Wykłady z gramatyki kognitywnej"
  • Julian Baggini “Żuk w pudełku oraz 99 innych eksperymentów myślowych”
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s