Arché, abstrakcja i Sednokrąg

Arché i abstrakcja

Pierwsza lekcja oparta na KREOzoficznej triadzie: filozofia – kreatywność – gra.

Jej tematem filozoficznym były poszukiwania arché, które podejmowali jońscy filozofowie przyrody. Byli przekonani o tym, że – mimo różnorodności rzeczy – wszystko, co istnieje coś łączy. Może to być jakaś wspólna zasada lub wspólny budulec – jak zasada wiecznej zmiany Heraklita lub woda Talesa albo powietrze Anaksymenesa.

Tematem kretywnym była jedna z najważniejszych operacji umysłowych wykorzystywanych w działaniach twórczych: abstrahowanie. Proces ten polega na odrzuceniu wszystkiego, co z jakiegoś powodu nie jest potrzebne lub ważne i skupieniu się na tym, co najistotniejsze. Poszukiwania wspólnej cechy różnych przedmiotów wymagają właśnie wykorzystania tej operacji.

Grę wykorzystaliśmy w ten sposób, że na obwodzie planszy ułożyliśmy 12 etykiet dziedzin, a następnie braliśmy przedmioty kojarzące się z tymi dziedzinami i szukaliśmy ich wspólnych cech.

Niejaki wirus coxackie zmusił mnie do odłożenia w czasie dalszego treningu abstrahowania z wykorzystaniem Sednokręgu, ale na pewno do tego wrócimy. Prezentacja zawiera dwa ćwiczenia i opis prostej gry na nich opartej – tym zajmiemy się na najbliższej u_innej lekcji.

Do zobaczenia 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s